Dette indhold er sponsoreret

Der er de seneste år kommet meget fokus på det mentale helbred. Engang var der udelukkende fokus på det fysiske helbred, når det omhandlede sundhed, men sådan er det heldigvis ikke mere. I dag ved vi, både fra erfaring og fra forskning, at det mentale helbred og den psykiske trivsel ligeledes spiller en stor rolle for vores sundhed. Til trods for, at vi i dag har et større kendskab til det mentale helbreds betydning for befolkningen, så kan det stadig være tabubelagt at tale om. En af årsagerne til hvorfor det er tabubelagt, kan være, at psykisk mistrivsel er usynligt for omverdenen. Det er dermed svært at forstå og anerkende for dem, der ikke selv har prøvet det.

Det er let at se, hvis en person har brækket et ben, men det er straks sværere at gennemskue, hvis du ser en, som går og arbejder med nogle svære tanker og følelser. Psykisk mistrivsel kan opstå af mange ting og ligeledes fremstå på mange måder, og der findes ikke en opskrift på, hvordan de opleves og undgås. Med de rigtige redskaber og den rigtige hjælp, kan langt de fleste heldigvis komme på rette spor igen. Et redskab dertil kan eksempelvis være psykoterapi (se eksempelvis her)

Hvad er psykoterapi?

Der kan som sagt være mange årsager til, hvorfor du bør opsøge en psykoterapeut. Mange af de mennesker, som har et behov for psykoterapi, oplever en eller anden form for mistrivsel og dermed også en forringet livskvalitet. En psykoterapeut kan hjælpe dig med at finde dig selv (igen). Terapien kan være godt, hvis du oplever noget traumatisk eller noget, som gør, at du på en eller anden måde overvældes af en følelse, som er svær at rumme. Det kan både være sorg, vrede, skam, mindreværd eller en anden følelse, som hverken er komfortabel, eller nem at komme videre fra. Når du er i følelsen, kan det være svært at bevare dine gode tankemønstre og huske at være tro mod dig selv, og det er her, at psykoterapi kan være behjælpelig.   

Et terapiforløb vil typisk bestå af samtaleterapi, hvor du vil arbejde med nogle forskellige ting gennem individuelle samtaler. Formålet er at hjælpe dig ved brugen af samtale, og det er altså ikke en behandling som indebærer medicin. 

Er psykoterapi noget for dig? 

Psykoterapi er for alle. Hvis du har et psykisk problem, som du gerne vil have hjælp til, er det særdeles nyttigt. Nogle af de ting, du kan bruge et terapiforløb til, er svære tanker og følelser, relationer og tilknytning, negative mønstre, traumer, livskriser og identitet. Hvis du kan genkende dig selv i nogle af disse ting, kan du undersøge, om et psykoterapiforløb er noget for dig. Men psykoterapi er ikke kun for dig, som oplever psykisk mistrivsel. Det handler nemlig ikke udelukkende om at arbejde på at løse problemer. Mange mennesker kan have godt af at opsøge en psykoterapeut, da forløbet ligeledes kan bruges som et frirum, hvor du kan tale om lige det, som du har lyst til. 

Du behøver altså ikke at have noget bestemt på dagsordenen, men du kan nøjes med at fortælle om dig selv, dit liv og hvad der foregår hos dig og i dine tanker. På den måde kan det virke forebyggende for psykisk mistrivsel, da du får muligheden for at mærke efter, hvordan du egentlig har det, mens du taler med en professionel, som ikke har nogle aktier i det, som du siger.   

Bryd et tabu 

Som tidligere nævnt kan det stadig være tabubelagt at opleve psykisk mistrivsel eller at have psykiske problemer. Det er ærgerligt, at mange mennesker føler sig stigmatiseret og møder uforstående kommentarer på deres vej. En af de ting du kan gøre, for at bidrage til mere psykisk trivsel, er at tale højt om det. Hvis vi taler om at få hjælp fra professionelle når behovet er der, vil det også blive mere udbredt. Den psykiske trivsel er vigtig, og det bør ikke være tabubelagt. Heldigvis er der dog meget, som tyder på, at vi er på vej i den rigtige retning.