Dette indhold er sponsoreret.

Du har endelig fundet din drømmebolig, og indflytningsdatoen nærmer sig hastigt. Selvom en ny bolig kan betyde en masse spændende forandring og forventningsfuld glæde, indebærer en flytning desværre også en god portion kedelige gøremål og praktiske forhold, der skal være styr på. Læs med her, og få et godt overblik over, hvad du skal have styr på i tiden op til din flytning.

Nedpakning

Første del af din flytning vil oftest omhandle nedpakning af din nuværende bolig. Det kan synes som en uoverskuelig og stor opgave at pakke hele sit hjem ned i kasser, men du kan med fordel benytte denne uundgåelige opgave til at forholde dig til alle de sager, du har samlet gennem tiden.

Måske kan du endda få ryddet lidt ud i den overfyldte garage eller de bagerste køkkenskabe, for der er ingen grund til at tage overflødigt rod med videre til dit nye hjem. Vær bestemt, men realistisk når du sorterer ud dine ting – du skal selvfølgelig ikke skille dig af med ting, du senere kommer til at savne.

Rengøring

Når nedpakningen er overstået, er det tid til en lidt mere triviel del af din flytning – nemlig flytterengøring. Efter en omfattende og tidskrævende pakkeproces kan rengøringen af din tomme bolig være en trættende opgave at skulle gå i gang med. Du kan overveje at hyre professionel hjælp til flytterengøringen og på den måde selv slippe for det beskidte arbejde, så du i højere grad kan fokusere på din nye bolig. På den måde kan du desuden være sikker på, at du overholder eventuelle regler og krav til rengøringen af den tomme bolig.

Praktiske påmindelser

Udover de mere fysisk krævende opgaver såsom nedpakningen af dit hjem og rengøringen af din tomme bolig er der også en række praktiske foranstaltninger, du skal huske at få styr på, inden du er helt klar til at begynde din tilværelse i dit nye hjem. Det er f.eks. vigtigt, at du får meldt din flytning til folkeregisteret senest fem dage efter din flytning. Det er relativt nemt at melde en flytning digitalt på borger.dk, og det kan endda klares for hele husstanden samlet. I forbindelse med at du oplyser din flytning til folkeregisteret, får alle offentlige kontorer og postvæsenet automatisk besked. Du skal dog selv huske at opdatere dine private aftaler såsom indboforsikring, avisabonnementer, praktiserende læge samt TV- og internetleverandør. Det kan være en god ide at forberede sig på opdateringen af disse praktiske aftaler i god tid, da der sommetider vil være længere opsigelses- eller ændringsperioder forbundet med ændring af din adresse til disse servicer.